Fußnoten zum Aufbruch
Ausstellung, Vernissage
Mittwoch, 08.05.2013, 20:00 - 22:00 Uhr
Motorenhalle, Wachsbleichstraße 4a, 01067 Dresden
Dienstag- Freitag 16-20 Uhr, Samstag 14-18 Uhr
Hier gelangt man zum Download der Ausstellungs-Dokumentation.
In der Ausstellung Fußnoten zum Aufbruch und den begleitenden Veranstaltungen sind Fragen nach den Spannungen zwischen persönlichen, kollektiven und gesellschaftlichen Aufbrüchen zu stellen und gemeinsam mit Künstlern und weiteren Experten auszuloten. Leben wir in einer Zeit des Aufbruchs? Wie wirken Aufbrüche? Gibt es nach Fukushima, inmitten einer Fiskal- und Wertekrise eine höhere Bereitschaft, neue Wege zu gehen? Wohl kaum Jemand bricht allein des Aufbrechens wegen auf. Die Frage nach den Motiven steht ebenso wie die nach denen, die nicht aufbrechen wollen oder können. Spätestens seit der Moderne ist der Begriff des Aufbruchs prinzipiell positiv besetzt. Assoziationen zur Utopie oder zum Neuen Menschen liegen nahe. Spätestens in diesem Augenblick aber wird klar, wie vielschichtig und wie problematisch der an sich harmlos scheinende Aufbruch sein kann. Mit dem Thema Aufbruch schließen wir einerseits an Phänomen Wohlstand aus dem vergangenen Jahr an, beziehen uns andererseits aber auch auf unsere eigene Situation. Vor der Motorenhalle wird gerade ein Neubau errichtet, dessen Fertigstellung zum Jahresende für riesa efau natürlich einen neuerlichen Aufbruch bedeuten wird und so einen Anstoß für unsere Überlegungen gibt. Künstler/innen
Zbynek Baladrán (Prag/CZ), Aram Bartholl (Berlin), Franca Bartholomäi (Halle), Till Ansgar Baumhauer (Dresden), Ondrej Brody & Kristofer Paetau (Prag/CZ), Gregory Buchert (Lyon/F), Maria Bussmann (Wien/AT), Ayelen Coccoz (Buenos Aires/AR), Chto Delat (St. Petersburg, Moskau/RU), Ulrike Gärtner (Dresden), Göran Gnaudschun (Potsdam), Arti Grabowski (Krakow/PL), Igor Grubic (Zagreb/HR), Eberhard Havekost (Berlin), Martin Kippenberger/Walter Dahn (Köln), Friedl Kubelka (Wien/AT), Heimo Lattner (Berlin), Muda Mathis + Sus Zwick (Basel/CH), Eduardo Molinari (Buenos Aires/AR), Pavel Mrkus (Rumburk/CZ), Société Réaliste (Ferenc Gróf & Jean-Baptiste Naudy, Paris, Budapest/F/H), Stefan Nestler (Dresden), The Trailblazers (Mircea Nicolae, Stefan Tiron und Larisa Sitar, Bukarest/RO), Laura Pawela (Warschau/PL), Ute Richter (Leipzig), Jürgen Schön (Dresden), Jirí Suruvka (Ostrava/CZ) vernisáž
Poznámky k „Přeměně“ Po přeměně našich společností před více než dvaceti lety si klademe otázku, co pro nás tato přeměna dnes znamená nebo může znamenat. V projektu se budeme zabývat individuálními přeměnami, hnutími, která vycházejí z paralelních přeměn mnoha jednotlivců, a také společenskými přeměnami. Nepůjde přitom jen o současnost, ale i o minulost. Svoji roli hrají také různé významy německého slova „Aufbruch“ v němčině i v češtině (otevření, přeměna, osvobození, vylomení, vydání se na cestu apod.). Na výstavě „Poznámky k přeměně“ a během akcí, které projekt provázejí, se budete moci s jednotlivými uměleckými pozicemi seznámit.
otevřeno: út-pá 16-20, so 14-18 Footnotes to breakup
A human being gets off, a group, many groups, generations, whole societies are in a state of breakup. What does connect these breakups? What kind of effects into art and out of art do they have? Phenomena of setting off will be illuminated from many different perspectives. The result will be a network of possible meanings for the individual and the collectivity. The term breakup is mainly connoted positively. But of course, there are also many examples for a problematic or even absolutely negative breakup. Eventually the word has got several aspects of meaning in our language. Besides the internal or external breakup to new - internal or external again - worlds, there is also the simple breakup of the road surface, of incrustations, of painting tops.
In the exhibition "Footnotes to breakup" and the accompanying events, we will ask questions for the tensions between personal, collective and social breakups and get to the bottom of them together with artists and other experts. Do we live in a period of a breakup? How do they work? Is there after Fukushima, amid a fiscal and a crisis of values, a stronger willingness to break fresh ground? Nearly nobody will start just for a breakup, for sure. This begs the question of the motives, as well as of those who don't want to or cannot get off. At the latest since modernity breakup has basically been a term with positive connotations. Associations seem likely to utopia or the New human.
No later than at this point it becomes clear how complex and problematic the per se harmlessly seeming breakup can be.
On the one hand, we will continue the topic breakup of last year's Phenomenon Prosperity, but on the other hand we will also refer to our own situation. In front of the Motorenhalle there is being erected a new building for us. Its completion at the end of this year will imply another breakup for riesa efau, of course, and thereby give an impulse for our reflections.
On 9 May starting at 2 pm a public artists' pecha kucha workshop will take place in the Motorenhalle. The artists will speak there about their works and principles of work in 6:40 min. each.
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